maanantai 6. elokuuta 2018

Kuuliaisuus on Pelastuksen ydin

Tottelevaisuus tai kuuliaisuus on aihe, joka kääntää ajatuksemme suoraan Armolliseen Herramme, yhtenä niistä tärkeimmistä syistä, joiden vuoksi Hän tuli maailmaan. Jeesus sanoi "Katso, minä tulen tekemään sinun tahtosi" (Hepr. 10:9) ja todisti ihmisille: "minä en kysy omaa tahtoani, vaan hänen tahtoaan, joka on minut lähettänyt" (Joh. 5:30).

Kaikesta mitä Hän teki ja kärsi aina kuolemaan asti, Hän sanoi: "sen käskyn minä olen saanut Isältäni" (Joh. 10:18).

Jos tutkimme Jeesuksen opetuksia, huomaamme, että Hänen oman kuuliaisuutensa esimerkki on se, mitä Hän vaatii kaikilta, jotka haluavat olla Hänen opetuslapsiaan.

Kuuliaisuus on Pelastuksen ydin, alusta loppuun, koko Hänen julkisen toimintansa ajan.

Tämän saamme nähdä jo Vuorisaarnassa: "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon." (Matt. 7:21). Ja kuinka hienosti Hän jäähyväiskertomuksessa paljastaa totisen kuuliaisuuden hengellisen luonteen, kuinka se on syntynyt rakkaudesta ja saa voimansa sen kautta, ja kuinka se myös avaa tien Jumalan rakkauteen. Ota sydämellesi nämä ihanat sanat: "Jos te minua rakastatte, niin te pidätte minun käskyni. Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan (Pyhän Hengen) ... Jolla on minun käskyni ja joka ne pitää, hän on se, joka minua rakastaa; mutta joka minua rakastaa, häntä minun Isäni rakastaa, ja minä rakastan häntä ja ilmoitan itseni hänelle." ... "Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan." (Joh. 14:15, 16, 21, 23).

Mitkään muut sanat eivät voisi ilmaista yksinkertaisemmin tai voimakkaammin sitä käsittämättömän suurta asemaa, jonka Kristus antaa kuuliaisuudelle, sen kahtalaisesta mahdollisuudesta: se on mahdollista vain rakastavalle sydämelle ja tekee mahdolliseksi kaiken sen, mitä Jumala voi antaa Pyhästä Hengestään, Hänen ihmeellisestä rakkaudestaan ja Hänen läsnäolostaan meissä Jeesuksessa Kristuksessa. En tunne yhtään toista raamatunkohtaa, joka paremmin ilmentäisi hengellistä elämää tai rakastavan kuuliaisuuden voimaa sen ehtona. Rukoilkaamme Jumalaa hyvin hartaasti, että Hän Pyhän Henkensä valolla kirkastaisi meidän jokapäiväisen tottelevaisuutemme sen Taivaalliseen kunniaan.

Kuinka usein ja pyyteettömästi me olemmekaan kysyneet miten voisimme pysyä Kristuksessa yhtämittaisesti? Ajattelemme, että saavuttaisimme sen tutkimalla Sanaa, kasvamalla uskossa, rukoilemalla palavammin, olemalla enemmän yhteydessä Jumalan kanssa, mutta olemme unohtaneet sen yksinkertaisen totuuden, jonka Jeesus opetti päivänselvästi: "Jos te pidätte minun käskyni, niin te pysytte minun rakkaudessani" (Joh. 15:10a) ja tämän jumalallisen oikeutuksen, joka kuuluu: "niinkuin minä olen pitänyt Isäni käskyt ja pysyn hänen rakkaudessaan." (Joh. 15:10b).

Sekä Hänelle, että meille, ainoa tapa pysyä jumalallisessa rakkaudessa tämän taivaan alla, on pitää Hänen käskynsä. Kysynkin, oletko tiennyt tästä, oletko kuullut siitä saarnattavan, oletko uskonut siihen ja kokemuksiesi kautta todistanut sen oikeaksi: että kuuliaisuus maan päällä on avain Jumalan rakkaudelle Taivaalisessa kodissa? Jollei Jumalan täysimääräinen rakkaus Taivaassa saa vastakaikua meidän täysimääräisestä, rakastavasta kuuliaisuudestamme maan päällä, ei Kristus voi ilmoittaa itseään meille, eikä Jumala voi pysyä meissä, emmekä me voi pysyä Hänen rakkaudessaan.


Andrew Murray (1828-1917)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti