Raamattu kuvailee Jumalan suhdetta aikaan monessa kohdin. Psalmissa 90:4 kerrotaan, että "...tuhat vuotta on sinun silmissäsi niinkuin eilinen päivä, joka meni ohitse, ja niinkuin öinen vartiohetki.". Toinen Pieterinkirje 3:8 taas kertoo, että "...yksi päivä on Herran edessä niinkuin tuhat vuotta ja tuhat vuotta niinkuin yksi päivä.". Jesajan kirjassa 57:15 mainitaan, että Jumalan "asumus on iankaikkinen".
Kun esimerkiksi sanotaan, että "Jumala on iankaikkinen" tai "Jumalalla ei ole alkua tai loppua", yritetään kuvailla Jumalaa sellaisesta ulottuvuudesta käsin, johon Hän ei ole sidottu. Jumala loi ajan.
Maailmankaikkeuden aika on pohjimmiltaan suoraviivainen. Se kulkee eteenpäin melko tasaista tahtia, lukuunottamatta joitakin vauhdin tai painovoiman aiheuttamia poikkeuksia. Ajassa ei voi mennä taaksepäin, eikä aikaa voi kokea kuin yksi hetki kerrallaan.
Jumalalla ei ole tällaisia rajoituksia. Hän ei elä meidän maailmankaikkeutemme "melkein suoraviivaisessa" ajassa. Hän kokee jokaisen hetken yhdellä kertaa. Tätä voisi verrata esimerkiksi animaattoriin, joka on tekemässä piirrettyä elokuvaa. Kun elokuvaa katsellaan, kaikki sen hahmot kokevat tapahtumat yksi filmiruutu kerrallaan projektorin pyörittäessä niitä valon läpi. Mutta animaattori itse on toisessa todellisuudessa, jossa kaikki filmiruudut ovat hänen edessään yhtä aikaa, ja hän voi halutessaan katsoa vaikka niitä kaikkia.
Tämän ymmärtäminen antaa meille paremman kuvan siitä, millainen voima Jumalalla on meidän elämässämme. Hän pystyi luomaan maailman kuudessa päivässä, koska päivät eivät rajoittaneet Häntä tai Luomista (Moos. 1). Hänen oli mahdollista päättää kenet pelastaa, ennen kuin aikakaudet alkoivat (2. Tim. 1:9), koska Hän loi kaikki aikakaudet. Ja Hänen oli mahdollista valmistaa meidän otolliset tekomme etukäteen (Ef. 2:10), sillä Hän näkee kaiken mitä ikinä ihmishistoriassa tapahtuu and tietää tarkalleen, miten voimme olla mahdollisimman paljon hyödyksi ihmisten saattamiseksi Hänen yhteyteensä. Kun Herra sanoo, että Hänellä on ajatuksissaan "suunnitelma" meidän varallemme (Jer. 29:11), se perustuu Hänen täydelliseen tietämykseensä koko historiasta, sekä menneestä että tulevasta. On pahinta mahdollista ajattelemattomuutta olla luottamatta Jumalan suunnitelmaan - niin kuin jättäisi huomioimatta liikennemerkit, jotka ohjaavat perille.
Jumalan iankaikkisuus on osa Hänen täyteyttään. Hänen ei tarvitse kasvaa eikä kehitttyä, ne ovat meidän etuoikeutemme täällä ajassa. Hänellä ei ole ajallista alkua tai loppua. Eikä Hänellä ole samanlaista tarvetta ajalle tai siihen liittyville rajoitteille kuin meillä. Aika on siis yksi hyvä esimerkki siitä, miksi meidän tulisi luottaa Jumalaan tämän lyhyen ajallisen elämämme aikana.
CompellingTruth.org
Suomennettu ja julkaistu tekijän luvalla.
Alkuperäinen englanninkielinen artikkeli:
https://www.compellingtruth.org/God-and-time.html
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
-
In Matthew 24 Olivet Discourse Jesus depicts the Rapture as follows: 24:29 Immediately after the tribulation of those days shall the sun b...
-
Matteuksen Evankeliumin 24:nnessä luvussa Jeesus kuvaa Tempausta seuraavasti: 24:29 Mutta kohta niiden päivien ahdistuksen jälkeen aurinko...
-
First of all, the sun and the moon are very important because, in addition to their source of light, they are signs for the people of the ea...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti