lauantai 20. syyskuuta 2025

Keitä ovat Ilmestyskirjan Kaksi Todistajaa?

Sisällysluettelo

1. Johdanto
2. Kaksi Lampunjalkaa
3. Kaksi Öljypuuta
4. Mooses ja Elias
5. Malakia ja Herran päivä
6. Yhteenveto


1. Johdanto

Ilmestyskirjan Kaksi Todistajaa ovat mysteeri, joka on kiehtonut ihmisiä läpi historian. Jotkut sanovat heidän symboloivan Vanhaa ja Uutta Liittoa, toiset sanovat heidän olevan oikeita yksittäisiä ihmisiä, kuten Mooses ja Elias. Jotkut taas sanovat heidän edustavan ihmisryhmiä, uskovaisia, jotka ovat jääneet todistamaan Herran päivän myllerryksiä. Miten asia siis on ja onko heidän henkilöllisyyttään mahdollista päätellä?

2. Kaksi Lampunjalkaa

Ilmestyskirjan ensimmäisessä luvussa Jeesus paljastaa juuri esittelemänsä seitsemän lampunjalan salaisuuden ja sanoo näiden olevan ne seitsemän maanpäällistä seurakuntaa, jotka sijaitsevat Israelin ulkopuolella nykyisen Länsi-Turkin alueella:

Ilm. 1:20 Niiden seitsemän tähden salaisuus, jotka näit minun oikeassa kädessäni, ja niiden seitsemän kultaisen lampunjalan salaisuus on tämä: ne seitsemän tähteä ovat niiden seitsemän seurakunnan enkelit, ja ne seitsemän lampunjalkaa ovat ne seitsemän seurakuntaa."

Vaikka tässä jakeessa puhutaankin seitsemästä erillisestä lampunjalasta, joissa kussakin on yksi kynttilä (kreikkalainen kulttuurikonteksti, kuten Matt. 5:15), on oletettavaa, että kyse on seitsenhaaraisesta Menora-kyntteliköstä, jota poltettiin Jerusalemin Temppelissä.

Myöhemmin Ilmestyskirjassa Kaksi Todistajaa määritellään seuraavasti:

Ilm. 11:4 Nämä ovat ne kaksi öljypuuta ja ne kaksi lampunjalkaa, jotka seisovat maan Herran edessä.

Tämä on viittaus Sakarjan kirjaan, jossa Kaksi Todistajaa esitellään ensimmäisen kerran:

4:2 Ja hän sanoi minulle: "Mitä sinä näet?" Minä vastasin: "Minä näen, katso: lampunjalka, kokonansa kultaa, ja sen yläpuolella sen öljyastia, ja lampunjalassa sen seitsemän lamppua, ja seitsemän öljyputkea lamppuihin, jotka ovat siinä ylimpänä. 

4:3 Ja kaksi öljypuuta sen ääressä, toinen öljyastian oikealla, toinen vasemmalla puolella."

...

4:11 Ja minä lausuin ja sanoin hänelle: "Mitä ovat nämä kaksi öljypuuta lampunjalan oikealla ja vasemmalla puolella?"

...

4:14 Hän sanoi: "Nämä ovat ne molemmat öljyllä voidellut, jotka seisovat kaiken maan Herran edessä".

Sak.

Sakarjan kirjan luvussa 4 mainitaan siis yksi lampunjalka, jossa on seitsemän haaraa, Ilmestyskirjan alussa taas seitsemän erillistä lampunjalkaa ja kynttilää tai lamppua, ja myöhemmin Ilmestyskirjassa kaksi erillistä lamppua eli ne Kaksi Todistajaa. Ilmestyskirjan myllerryksien keskellä on siis jäljellä enää kaksi seitsemästä aikaisemmin palaneesta lampusta, mutta nämäkin valot sammuvat ennen kuin Herra kaataa täyden Vihan maljansa maan päälle: Kaksi Todistajaa surmataan, herätetään henkiin ja kutsutaan Taivaaseen ennen Seitsemänteen Pasunaan puhaltamista (Ilm. 11:7-12, 15).

Kaksi Lampunjalkaa ovat siis hyvin todennäköisesti kaksi maanpäällistä seurakuntaa, jotka saavat voimansa eli Pyhän Hengen Öljynsä kahdesta erillisestä öljypuusta. Profetoimisensa päätyttyä nämä Kaksi Todistajaa kokevat myrttyyrikuoleman Ilmestyskirjan pedon käsissä, kuten myös kreikankielinen sana "martus" (monikko: martysin) eli marttyyri tarkoittaa todistajaa.

3. Kaksi Öljypuuta

Entä sitten Kaksi Oljypuuta? Kahden Lampunjalan ja Öljypuiden sanotaan "seisovan maan Herran edessä" (Sak. 4:14, Ilm. 11:4). Tämä on viittaus Kerubeihin eli Neljään Olentoon (Ilm. 4:6), jotka seisovat Jumalan Valtaistuimen keskellä ja ympärillä Taivaassa. Kun Jumalan Kirkkaus oli läsnä Jerusalemin Temppelissä, olivat nämä neljä Kerubia läsnä myös siellä (Hes. 10:1); Kerubeja oli kaksi kultaista (2. Moos. 25:18), jotka suojelivat siivillään Armonistuinta eli Jumalan maanpäällistä asuinpaikkaa Liitonarkin päällä, ja kaksi suurta kullattua, öljypuusta tehtyä Kerubia, jotka hallitsivat koko huonetta (1. Kun. 6:23).

On siis hyvin todennäköistä, että Kaksi Öljypuuta ovat ne kaksi Kerubia, jotka seisovat Jumalan valtaistuimen äärellä Taivaassa, ja jotka ovat voiman eli Pyhän Hengen lähteinä Kahdelle uskovista koostuvalle maanpäälliselle Seurakunnalle, joilla on myös Jumalan Pyhä Henki, ja jotka jatkuvasti täyttyvät sillä.

4. Mooses ja Elias

Entä Mooses ja Elias? Myös heidän voidaan sanoa "seisovan kaiken maan Herran edessä" kun Kristus Kirkastettiin ((Matt. 17:1-8, Mark. 9:2-8, Luuk. 9:28-36) juuri ennen Hänen Ristiinnaulitsemistaan.

Mooses ja Elias olivat läsnä Jeesuksen Kirkastumisessa Vanhan Liiton (Testamentti eli Todistus) ja Uuden Liiton (Testamentti eli Todistus) todistajina: Jumala teki Ensimmäisen Liiton Mooseksen kautta, antoi Lain ja lupasi herättää Israelin kansalle hänen kaltaisensa profeetan, jota heidän on kuunneltava, ja joka on Jeesus Kristus (Ap.t. 3:20, 22).

Elias puolestaan ​​todisti Jeesuksesta ja Uudesta Liitosta Johannes Kastajan muodossa, jonka vuoksi Opetuslapset kysyvät Jeesukselta Eliaasta heti Hänen Kirkastumisensa jälkeen, johon Jeesus vastaa, että "Elias on jo tullut. Mutta he eivät tunteneet häntä". Opetuslapset ymmärtävät tällöin Hänen puhuneen Johannes Kastajasta (Matt. 17:12–13).

5. Malakia ja Herran Päivä

Entä Malakian profetia, jonka mukaan Jumala lähettää israelilaisille Eliaan "ennenkuin tulee Herran päivä, se suuri ja peljättävä" (Mal. 4:5)?

Tämä ei ole ristiriidassa Jeesuksen sanojen kanssa koskien Johannes Kastajaa Eliaana: Johannes Kastaja toimi Eliaan hengessä ja voimassa, ja valmisti Israelin kansan Kristuksen Ensimmäiseen Tulemukseen, ja käänsi "isien sydämet lasten puoleen" (Luuk. 1:17, Mal. 4:6), jotta Herra ei "tulisi ja löisi maata, vihkisi sitä tuhon omaksi" (Mal. 4:6). On siis mahdollista, että Herran Päivä olisi tapahtunut jo Jeesuksen Ensimmäisessä Tulemuksessa, ellei Jumala olisi lähettänyt Poikaansa Nöyränä Palvelijana Valloittavan Kuninkaan sijaan, kuten Hän tulee olemaan Toisessa Tulemuksessaan, lyöden maata Vihansa vitsauksilla (Ilm. 6:17).

6. Yhteenveto

Mooseksen ja Eliaan läsnäolo Jeesuksen Kirkastumisessa voi antaa vinkin Kahden Todistajan henkilöllisyydestä, sillä he tekevät samoja tekoja kuin Mooses ja Elias: he voivat lyödä maata vitsauksilla (Ilm. 11:6), kuten Mooses (2. Moos. 7:20) tai he voivat kuluttaa vastustajansa tulella (Ilm. 11:5) kuten Elias (2. Kun. 1:10).

Kaksi todistajaa ovat siis hyvin todennäköisesti Vanha ja Uusi Liitto sekä niiden kaksi maanpäällistä vastinetta, uskovista israelilaisista ja pakanoista koostuvat kaksi Seurakuntaa, jotka nyt Viimeisinä Päivinä yhdessä todistavat koko maan Herrasta, Jeesuksesta Kristuksesta, kuten Kerubit Liitonarkin päällä. He ovat siis hyvin todennäköisesti Danielin profetoimia Korkeimman Pyhiä, joita vastaan ​​Ilmestyskirjan peto käy sotaan ja lopulta voittaa heidät (Dan. 7:21-22, 25, Ilm. 11:7).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti