15. Ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa.
16. Sillä hänessä luotiin kaikki, mikä taivaissa ja mikä maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen,
17. ja hän on ennen kaikkia, ja hänessä pysyy kaikki voimassa.
18. Ja hän on ruumiin, se on: seurakunnan, pää; hän, joka on alku, esikoinen kuolleista nousseitten joukossa, että hän olisi kaikessa ensimmäinen.
19. Sillä Jumala näki hyväksi, että kaikki täyteys hänessä asuisi
20. ja että hän, tehden rauhan hänen ristinsä veren kautta, hänen kauttaan sovittaisi itsensä kanssa kaikki, hänen kauttaan kaikki sekä maan päällä että taivaissa.
Kirje kolossalaisille 1
Tässä artikkelisarjan osassa tarkastelemme sitä kuinka Jeesus on Luoja. Hän yksin on Luoja. Jumala ei valinnut ihmistä ja lahjoittanut hänelle kykyä luoda. Jumalan Poikana Jeesuksella on valta ja voima luoda, koska Hän on Jumala. Tämä rooli kaiken luojana annettiin Hänelle Jumaluuden sisällä.
Tässä artikkelissa keskitymme jakeeseen 16. Paavali kertoo meille kiertelemättä, että Jeesus on kaiken luodun alkulähde. Koko tämä Raamatun kohta on niin suurenmoinen, että sitä on vaikea olla huomaamatta. Paavalin sanat soljuvat vaivattomasti ajatuksesta toiseen ja kaikki ne koskevat sitä kuka Jeesus on ja mitä se käytännössä tarkoittaa.
Kun Paavali sanoo "sillä hänessä luotiin kaikki", hän tarkoittaa sitä, että ei ole mitään, mitä ei olisi luotu Jeesuksessa, Hän on luonut kaiken. Evolutionistit tapaavat sanoa, että Luomiskertomus on jotakuinkin yhteensopiva evoluution kanssa. He väittävät, että jotkin ihmiset (eivät kuitenkaan he itse) uskovat, että Jumala pisti maailman alulle, siirtyi taka-alalle, ja antoi kehityksen tapahtua miljoonien ja taas miljoonien vuosien aikana. Tähän uskominen kuitenkin kieltää Jeesuksen luoneen kaiken. Toki tälläkin ajatuksella on ohut lankansa luomishetkeen, jolloin elämä syntyi tyhjästä ja olisi sen jälkeen jätetty kehittymään itsekseen. Tämä ei kuitenkaan missään mielessä ole se, mitä Paavali tässä tarkoittaa. Paavali tarkoittaa sitä, että Jeesus loi kaiken. Puut, pensaikot, kukat, eläimet, kalat, matelijat, linnut, vuoret, koko maaston itsessään, valtameret, mukaan lukien niiden vedet, yhteyteen elämän kanssa - kaikki se oli Jeesuksen itsensä luomaa, Luojana. Ei ole mitään menneisyydessä, eikä mitään tänä päivänä, jota Jumala ei olisi luonut omaan, alkuperäiseen muotoonsa.
Tohtori Thomas Constable esittää, että Jeesus on koko maailmankaikkeuden arkkitehti. Meidän tulee kuitenkin ymmärtää, että Hän ei vain laatinut suunnitelmia, vaan aktiivisesti toimi ajatustensa tuottamiseksi todellisuuteen.
Paavalin sanavalinnat lauseessa "valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja" on mielenkiintoinen. Hänen aikanaan gnostilaisuus oli todellinen ongelma, ja on sitä vielä tänä päivänäkin. Tämän kaltaiset ajatusrakennelmat harvoin häipyvät täysin unholaan. Ne muuttavat muotoaan ja ihmiset vain tarttuvat niiden yhä edelleen kuten ovat aina tehneet. Gnostilaiseen maailmankuvaan kuuluu ajatus siitä, että enkeleillä ja henkiolennoilla on arvojärjestys tai hierarkia. Tämä voi hyvinkin pitää paikkansa, mutta he ovat päätyneet tähän tulokseen oman hämärätietonsa ja mysteeriuskomustensa kautta, eivät Raamattua tutkimalla. Paavali on saattanut tarkoituksella käyttää kieltä, joka on ollut tuttua kolossalaisille kristityille. Hän voi myös viitata johonkin asiaan, joka on oikeasti olemassa; lähinnä enkelten arvoasteikkoon, sillä Raamatussa tosiaankin viitataan siihen, että ainakin osa enkelijoukoista on järjestäytynyt.
Tämä on yksi niistä asioista, jotka säväyttävät Paavalissa. Hän pystyy käyttämään hyödykseen henkilökohtaisia tai läheistensä kokemuksia saadakseen Raamatun Sanan heräämään eloon. Tietenkin Paavalin pääajatus, riippumatta enkelien hierarkiasta, on se, että Jeesus on heidän yläpuolellaan. Tämä käy tekstin perusteella hyvin selväksi. Älkääkä erehtykö, vaikka saatana kuinka yrittääkin tehdä itsensä Korkeimman vertaiseksi (Jes. 14:14), hän ei tule koskaan siinä onnistumaan.
On täysin järkeenkäypää, että henkilö, joka luo jotakin, on korkeampi kuin hänen luomuksensa. Eikö vain? Ilman tällaisen henkilön käynnistämää luomisprosessia hänen luomansa asia ei olisi olemassa. Se ei ole voinut "syntyä itsekseen", koska se on ensin täytynyt luoda tai tehdä. Tämän vuoksi luojahenkilön älyllinen kapasiteetti ylittää minkä tahansa hänen luomansa olennon kapasiteetin.
Tietenkään kaikilla luoduilla olennoilla ei ole kykyä "ajatella". Silti ne voivat "suorittaa" useita erilaisia toimintoja. Aina tietokoneajan ja nykyteknologian alusta olemme saaneet seurata tekoälyn kehittymistä. Vaikka tämä kehitys jatkuukin, se ei milloinkaan tule omaamaan terveiden ihmisaivojen täyttä älykkyyttä. Tekoälylle täytyy ohjelmoida erittäin yksityiskohtaisia algoritmeja, jotta näyttäisi siltä, että se kykenee itsenäiseen "ajatteluun". Totuus kuitenkin on, että kaikki tämä täytyy antaa tekoälylle, ja se ei ikinä tule olemaan kyvykkäämpi kuin se henkilö, joka loi ja/tai ohjelmoi sen. Vaikka pääsisimme pisteeseen, jossa tekoäly näyttää pystyvän itsenäiseen "ajatteluun", pohjautuu se silti yksinomaan siihen tapaan, jolla se on ohjelmoitu. Jeesus Luojana ei vain luonut kaikkea, vaan istutti siihen kaikkeen kyvyn elää, kasvaa ja selvitä hengissä.
Huomaa, että Paavali sanoo "kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen". Jeesus on se toimija, jonka kautta kaikki luotiin. Eikä pelkästään näin, vaan Paavali selvästi huomauttaa, että Jeesus - Jumalan Poika - teki kaiken, ja teki sen yhdestä syystä: Hänestä itsestään. Jeesus ei tehnyt asioita meitä varten. Hän ei tehnyt maailmaa sen kauneuden vuoksi, eläimiä, lintuja tai muita ihmisiä vain meille. Osana Luomakuntaa me saamme kyllä nauttia näistä asioista, mutta meidän tulee muistaa ja muistuttaa itseämme siitä, että Jeesus loi kaiken Häntä itseään varten. Hän teki niin Hänen kunniansa kirkastamiseksi. Hän teki enkelit. Ne tehtiin Häntä varten. Hän loi planeetat. Hän loi ne Hänelle itselleen. Jeesus loi kaiken Hänen kauttansa ja Häneen.
Mietin mitä tapahtuisi, jos alkaisimme todella pohtimaan tätä tosiasiaa. Auttaisiko se meitä ymmärtämään, että meidän tulee hyljätä itsekeskeisyytemme, joka usein ottaa meidät valtaansa? Auttaisiko se ymmärtämään, että meidän tulee pitää katseemme Hänessä, joka loi kaiken, eikä vain koko ajan miettiä mitä haluaisimme Jumalan tekevän meille itsellemme?
Jumala on suonut meille ja meihin kyvyn palvella Häntä, rakastaa Häntä ja alituisesti etsiä Häntä meidän jokapäiväisessä elämässämme. Itse asiassa, tämän vuoksi meidät on ensisijaisesti luotukin. Että haluaisimme tuntea Hänet paremmin. Mutta jos ajattelen omaa elämääni, huomaan että rukoilen usein jonkin asian edestä, jota haluan itselleni tai jonkin vuoksi, jota ajattelen tarvitsevani tai jonkin muun puolesta. Joudun usein todella keskittymään ja käyttämään aikaa sen asian ymmärtämiseen, että Jeesus ei vain luonut kaikkea, vaan Hän haluaa meidän ymmärtävän, että Hän on Luoja.
Minulla on voimakas tunne siitä, että kun pääsemme Taivaaseen ja näemme Hänen kasvonsa, Hänen läsnäolonsa sammuttaa kaiken janomme, saa meidät täysin unohtamaan itsemme, ja seuraamaan Häntä läpi koko iankaikkisuuden, tullen Hänen kaltaisekseen.
Tohtori Fred DeRuvo / Study-Grow-Know Ministries (2018)
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
-
In Matthew 24 Olivet Discourse Jesus depicts the Rapture as follows: 24:29 Immediately after the tribulation of those days shall the sun b...
-
Matteuksen Evankeliumin 24:nnessä luvussa Jeesus kuvaa Tempausta seuraavasti: 24:29 Mutta kohta niiden päivien ahdistuksen jälkeen aurinko...
-
First of all, the sun and the moon are very important because, in addition to their source of light, they are signs for the people of the ea...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti